Ogłoszenie

Zwiń
No announcement yet.

Rozebrałem silnik - ocena cylindra i tłoka.

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts

    [660] Rozebrałem silnik - ocena cylindra i tłoka.

    Witam. W końcu zabrałem się za rozebranie silnika od Yamahy - żarł olej niemiłosiernie. Wszystko wyglądało tak:

    Stół operacyjny:






    Porównanie z tłokiem od 70ccm, przy okazji widać jak dużym stopniu olej dostawał się do komory spalania:


    Zawory, również w oleju:



    Teraz winowajca - luz na pierścieniach:




    Luz na pierścieniach to:
    -Górny 2.75mm (!!!) - fabrycznie ma być 0.3 - 0.45 [mm]
    -Dolny 1.80mm (!!!) - fabrycznie tak jak wyżej
    -Olejowy 5.1mm (!!!) - fabrycznie 0.2 - 0.7 [mm]

    Sam tłok wygląda na fabryczny - 3YF - rozmiarowo to samo, silnik prawdopodobnie nigdy nie był rozbierany. Tak??e potwierdza się przebieg 54tyś. Sam cylinder ma dużo drobnych mikrorysek, ale brak żadnych poważniejszych uszkodzeń. Najprawdopodobniej wymienię tylko same pierścienie, oczywiście czyszcząc wszystko z oleju, zawory po wyczyszczeniu również nie mają żadnych uszkodzeń.

    Co wy na to? Tylko odpowiednie pierścionki i w drogę? Czy od razu robić szlifa?

    Mikroryski wyglądają mniej więcej tak, w rzeczywistości aż tak ich nie widać:


    Osobiście uważam że oryginalnego tłoka nie zastąpi żaden inny, ten cylinder spokojnie wyceniam na 25-30 kkm.

    Ps, przecieków oleju nie ma pod uszczelką głowicy, ani od strony zaworów - także reszta osprzętu w porządku - przy okazji i tak wymieniam wszystkie uszczelki i uszczelniacze na nowe.

    Pozdrawiam.

    #2
    Wrzuć jeszcze fotki płaszcza tłok (przód/tył), żeby nie było trzeba zgadywać.
    W sumie możesz nawet zawieźć to (tłok+cylinder) do pomiarów do jakiegoś warsztatu posiadającego średnicówkę i dowiesz się co i jak. Czy owalu n.p. nie ma. Zakosztuje to góra 20-30 zł a masz spokojną głowę potem.
    sigpic

    Komentarz


      #3




      Generalnie co do pomiaru geometrii to nie mam żadnych wątpliwości, wszystkie wymiary są dokładnie tak jak w katalogu. Podejrzewam że mikro ryski stworzyły się od braku filtru powietrza - był, ale już nie przypominał filtru

      Szczęście w nieszczęściu takie, że nic poważnego się nie stało bo silnik spalał olej więc miał dodatkowe smarowanie.
      Jak na razie, wstawię tylko nowe pierścienie i za 20-30 tyś kolejny przegląd, wtedy już prawdopodobnie ze szlifem.

      I tak byłem zaskoczony mocą Tenere, ciekaw jestem co to będzie teraz, jak będzie palił tylko benzynę i to przy prawidłowym sprężaniu

      Komentarz


        #4
        Jak juz masz rozebrane warto by zaworki dotrzeć i wymienić uszczelniacze co do cylindra tak jak radzi Adam lepiej zawieść na pomiar średnicówką a poznasz prawdę bo suwmiarką to niewiele pomierzy

        Komentarz


          #5
          tak, uszczelniacze już wyciągnięte. Zaworki doczyszczę, a co do pomiaru... to raczej nie, chodził dobrze, więc teraz będzie tylko lepiej . Zaoszczędzoną kasę wydam na oponki i inne rzeczy poprawiające bezpieczeństwo.

          Komentarz


            #6
            Zamieszczone przez Kaytec Zobacz posta
            co do pomiaru... to raczej nie, chodził dobrze, więc teraz będzie tylko lepiej .
            Jak tłok będzie miał juz owal to prędzej wyrobi się cylinder i dalej zje pierścienie, pierścienie nie starczą na 20tys km jak tłok nie będzie dobrze uszczelniał.
            Jeżeli zmierzysz tłok to mogę się założyć że będzie nadawał się tylko do wymiany, pamiętaj że luz między wymiarami tłoka i cylindra ma mieścić się w tolerancji 0.05-0.07mm, zawieź tłok i cylinder do pomiaru i wszystko będzie jasne. Wymiana samych pierścieni może i załatwi sprawę ale nie na długo.

            pamiętaj też że ryski na cylindrze muszą być w poziomie tzw choinka, pionowe ryski świadczą o zużyciu cylindra który nie trzyma oleju na ściankach i wtedy zużywają się szybciej pierścienie. Owa choinka czyli slady po honowaniu cylindra ma za zadanie zatrzymywanie oleju na ściankach cylindra a tym samym zmniejszać tarcie.

            Zrobisz jak uważasz, ja bez pomiaru bym nie składał bo szkoda tylko roboty.
            Był Junak M10, WSK125, potem xt600z i xtz750 aż w końcu przyszło nawrócenie, lc4 620 sc, exc 520, a teraz
            No i oczywiście WSK 125 73' jest nadal, fajnie powspominać szczeniackie czasy
            sigpic

            Komentarz


              #7
              Tak z ciekawości, ile oleju Ci brał? Robiłem remont przy identycznym przebiegu.

              Nie powiem, ciekawi mnie co by dała wymiana pierścieni. Z drugiej strony gdybyś liczył swoją robotę, to taniej by było rozebrać silnik raz i zrobić go dobrze.
              Ponieważ to nie moja robota to kibicuję zmianie pierścieni.
              Koniecznie do wymiany uszczelniacze zaworów.
              ------------------------------------------------------------------
              Trzeba kochać wszystkie motocykle.

              Komentarz


                #8
                Dzisiaj pomierzyłem, zużycie cylindra 0.04 (różnica pomiędzy nominalną a zużytą częścią)





                @pawlos133 - oleju palił 1l na 200km, uszczelniacze jak już mówiłem, są już ściągnięte. Co do roboty to tak jak mówisz

                Teraz pytanie, gdzie znajdę odpowiednie pierścienie?

                Komentarz


                  #9
                  W aso
                  sigpic

                  Komentarz


                    #10
                    Myślicie że przy takim zużyciu (0.04) wystarczą oryginalne pierścienie od yamahy (120pln) ? Czy może brać jakiś nadwymiar?

                    Komentarz


                      #11
                      spokojnie mozesz zapodac nominal. albo jak chcesz wez nadwymiar i trzeba bedzie je zeszlifowac do odpowiedniego wymiaru szczeliny w cylindrze

                      Komentarz


                        #12
                        Nie chcę, aby to zabrzmiało złośliwie, ale znając wymiary nominalne wystarczy odrobina matematyki (2*Pi*r) i możesz policzyć o ile zwiększy Ci się szczelina na pierścieniach.

                        Zamieszczone przez lech26 Zobacz posta
                        jak chcesz wez nadwymiar i trzeba bedzie je zeszlifowac do odpowiedniego wymiaru szczeliny w cylindrze
                        A dasz gwarancję, że po takim zabiegu ściśnięty pierścień nadal będzie idealnym okręgiem ?
                        sigpic

                        Komentarz


                          #13
                          Zamieszczone przez Kaytec Zobacz posta
                          Dzisiaj pomierzyłem, zużycie cylindra 0.04 (różnica pomiędzy nominalną a zużytą częścią)

                          @pawlos133 - oleju palił 1l na 200km, uszczelniacze jak już mówiłem, są już ściągnięte. Co do roboty to tak jak mówisz
                          No to mi palił troszkę mniej bo 1l oleju starczał na jakieś 250 km

                          Kupiłem tłok Wossnera(500), ztulejowałem cylinder(300), uszczelniacze, dotarcie zaworów, uszczelki, planowanie i do tej pory nie zauważyłem konsumpcji oleju.

                          Jednorazowe rozebranie silnika to:
                          - uszczelki 200zł ?? może 100
                          - planowanie 2X50zł
                          - roboty nie liczę

                          pierścienie 120zł, reszty nie liczę, bo się nie zmienia

                          czyli jakbyś zrobił to na raz to oszczędzasz ok 320-420zł. No nie do końca bo w Twojego planu robisz 20+40kkm, a na raz tylko 40(no chyba, że znowu konsumpcja oleju wzrośnie do 5l na 1kkm)

                          Jeżeli bym to robił drugi raz to poszedłbym do porządnego salonu Kawasaki i spytał się ile kosztuje tłok, teraz wiem, że były tańsze. Jak dzwoniłem do Łomianek to pan powiedział, że tłok i cylinder kosztuje 4000zł. W ten sposób pra podwoiłbym wartość motocykla.
                          Dodam, że za ori uszczelniacze zaworów liczyli sobie 200zł. Chore.
                          ------------------------------------------------------------------
                          Trzeba kochać wszystkie motocykle.

                          Komentarz


                            #14
                            to sa tak male roznice ze nima problemu. ale lepiej nominal. tak wogole to najlepiej byloby kupic tlok z pierscieniami i zrobic szlif tylko ze to sa troszke duze koszta

                            Komentarz


                              #15
                              Zamieszczone przez Kaytec Zobacz posta
                              Myślicie że przy takim zużyciu (0.04) wystarczą oryginalne pierścienie od yamahy (120pln) ? Czy może brać jakiś nadwymiar?
                              Masz serwisówkę? Ona prawdę Ci powie.

                              Dalej kibicuję pierścieniom, bom ciekawy.
                              ------------------------------------------------------------------
                              Trzeba kochać wszystkie motocykle.

                              Komentarz

                              Pracuję...
                              X